Monday 11 November 2013

Tanda-tanda Kehamilan Awal


Tertanya-tanya jika anda hamil ? Ujian kehamilan adalah cara untuk mengetahui dengan pasti . Tetapi bagaimana jika ia adalah terlalu awal untuk keputusan yang tepat ? Anda boleh melihat beberapa tanda-tanda halus mengandung - keletihan, loya, kerap membuang air kecil , dan kelembutan payudara. Berikut adalah beberapa nasihat pakar tentang bagaimana untuk bertindak balas kepada gejala-gejala ini jika anda cuba untuk hamil.

1. Keletihan

" Yang melampau, keletihan tidak dapat dijelaskan mungkin adalah tanda yang paling biasa awal kehamilan ," kata Gil Kasar , MD, seorang profesor bersekutu obstetrik dan ginekologi di Washington University School of Medicine di St Louis.

"Jangan merawat keletihan dengan kafein berlebihan jika terdapat peluang yang anda mungkin mengandung." Sebaliknya, " mendengar badan anda, mengambil mudah, dan cuba untuk  berehat ," kata Donnica Moore, MD, pakar kesihatan wanita di Far Hills, NJ


2. Kepekaan kepada Bau

Aroma yang tidak pernah menyenangkan ( seperti asap rokok) dan juga orang-orang yang tidak menyenangkan (seperti cologne pasangan anda ) boleh membuat anda mual semasa peringkat awal mengandung ini. " Bagi sesetengah wanita, ini boleh menjadi satu tip -off bahawa mereka menjangkakan, " kata Moore . Ini mungkin disebabkan oleh tahap hormon yang semakin meningkat. Malangnya, "tidak benar-benar apa-apa yang boleh anda lakukan kecuali mengelakkan mereka apabila anda boleh, " kata beliau , "terutamanya asap rokok, yang tidak baik untuk anda atau bayi. "

3. Loya dan muntah

Loya dan muntah boleh menjadi sebahagian daripada tanda-tanda pertama yang anda hamil. Menyalahkan peningkatan paras hormon di awal kehamilan.

Salah satu perkara yang boleh membantu ibu-ibu mengandung mendapatkan melalui trimester pertama mereka adalah jaminan bahawa loya dan muntah mungkin akan melalui 19 minggu. "Ia juga membantu untuk mengetahui bahawa penyakit pagi boleh menjadi satu perkara yang baik," kata Moore , kerana peningkatan tahap hormon beta HCG, yang boleh menyebabkan loya, menunjukkan kehamilan yang semakin meningkat.

Apabila anda makan boleh membuat perbezaan juga. " Apa yang penting adalah untuk tidak membiarkan perut anda terlalu kosong, " kata Moore. "Simpan keropok di sisi anda dan mempunyai mereka sebelum anda keluar dari katil pada waktu pagi ." Ia juga merupakan idea yang baik untuk makan kecil makanan, lebih kerap sepanjang hari dan makanan ringan sebelum tidur. Limau dan gula-gula pudina berperisa juga boleh mengurangkan loya .

Vitamin pranatal juga boleh mencetuskan loya bagi sesetengah ibu-ibu mengandung. "Jangan mengambil vitamin anda dengan perut kosong ," kata Moore. "Ramai wanita berasa lebih baik jika mereka mengambil mereka pada waktu malam atau makan malam."

Jika anda muntah kerap, bercakap dengan doktor anda tentang pilihan ubat.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...