Monday 10 November 2014

MAKANAN MINDA UNTUK ANAK-ANAK

Otak yang cerdas lahir daripada badan yang sihat. otak merupakan organ terpenting dalam tubuh badan manusia.otak terbahagi kepada dua bahagian iaitu otak kiri dan otak kanan. Otak kanan melihat kepada sesuatu yang lebih menyeluruh dan lebih berfokus kepada imaginasi dan kreativiti. Manakala otak kiri pula adalah untuk menyelesaikan sesuatu yang kritis. Otak kiri lebih kepada urutan, kemahiran analitis dan pemikiran logik.

ketika kanak-kanak mencapai usia lima hingga enam tahun sebahagian besar daripada otaknya telah mula diterokai. Apa sahaja yang mereka lihat, dengar dan sebut akan kekal di memori otak. setiap saraf dan sel akan berhubung antara satu sama lain untuk membentuk sesuatu kemahiran untuk mempelajari sesuatu. Kecerdasan otak sangat membantu anak-anak untuk membentuk konsentrasi dan tumpuan mereka.



Makanan seimbang sangat penting untuk tumbesaran anak-anak. Sesetengah makanan dipercayai membantu meningkatkan fungsi minda mereka. kanak-kanak perlu dibekalkan dengan makanan yang mempunyai fungsi anti oksidan yang dapat meningkatkan memori, mengekalkan koordinasi dan pergerakan motor dan keseimbangan tubuh mereka.

Selain itu, makanan yang kaya dengan Omega3 seperti ikan lautan sejuk, badam, keju, beras perang,walnut dan minyak canola. selain itu, makanan pilihan terbaik yang mengandungi omega3 ialah telur dan kekacang.

makanan yang mengandungi karbohidrat juga diperlukan secara sederhana dalam tubuh kanak-kanak. Makanan yang mengandungi karbohidrat kompleks seperti oat, yogurt, roti gandum penuh, dan aprikot kering adalah makanan berkarbohidrat yang mampu menajamkan minda kanak-kanak.

Makanan yang kaya coline dan kekacang pula membantu membina memori. Makanan yang mengandungi vitamin A pula membantu memoptimumkan keupayaan minda untuk mengingati.

Pemakanan minda seperti inilah mampu membantu anak-anak mendapat minda yang cerdas. Otak mereka juga umpama 'sedang bersenam' apabila mereka bermain. Otak yang aktif akan memudahkan anak-anak menerima seberapa banyak maklumat yang berguna.




Kebaikan Omega Guard Shaklee untuk kanak-kanak

Omega Guard adalah salah satu daripada suplemen yang disyorkan untuk anak-anak kita.Selalu kan kita dengar bagi anak suplemen minyak ikan?  Anda boleh mula memberikan Omega Guard kepada anak-anak seawal usia mereka setahun. 


Apakah kebaikan Omega Guard untuk anak anda? Diantaranya adalah :

    *Meningkatkan sistem imun tubuh kanak-kanak (selesema, demam,batuk-batuk berkurangan)
    *Kesihatan sistem kardiovascular (jantung, arteri, salur darah yang sihat)
    *Membantu mengurangkan kesan radang di sebabkan eczema.
    *DHA dan EPA dengan untuk perkembangan minda kanak-kanak.Oleh itu Omega Guard disyorkkan untuk kanak-kanak hyperactive dan autisme


------------------------------------------------------------------------------------------

marlinda ngaliman
pengedar sah shaklee kawasan ampang
shaklee id 944003
sms/whatsapp/telegram +60107158797
email : alin.shaklee@gmail.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...